Bewustwording

Hoe je nu bent is voor een groot deel gevormd door de dingen die je eerder meegemaakt hebt. Als je in het verleden moeilijke situaties meegemaakt hebt heeft dat je gevormd. Dat kan zich op allerlei manieren uitwerken. Je houdt jezelf liever op de achtergrond of je bent hard je best gaan doen (in de hoop op waardering). Of je voelt je voor alles en iedereen verantwoordelijk en je gaat maar door. Als jij tot die 32% behoort die een vorm van seksueel misbruik onderging, weet je zelf hoe dat je relaties beïnvloed heeft. In alle gevallen leef je met meer spanning dan dat nodig is. Je bent niet in balans en als de onderhuidse spanning zich opbouwt kan je depressief worden of kom je in een burn-out. Hoe verander je dat, hoe kan je vrij en vol inspiratie leven? De oplossing ligt in jezelf, in je eigen bewustzijn. Hoe werkt ons bewustzijn? 

We kunnen ons bewustzijn verdelen in 3 niveaus: 
zelfbewustzijn,  onderbewustzijn en lichaamsbewustzijn. Denken, voelen en doen.
Het zelfbewustzijn denkt en werkt met structuur en orde. Vanuit je zelfbewustzijn (je hoofd, je denken) probeer je jezelf te besturen, maar je zal altijd rekening moeten houden met wat je onderbewustzijn omhoog brengt. Je onderbewustzijn is het niveau van gevoelens en emoties. Je onderbewustzijn draagt al je eerdere ervaringen in zich. Het reflecteert de gevoelens van het verleden terug in het nu. Als je ergens bang voor bent is dat niet omdat er perse iets naars aankomt maar omdat je in een soortgelijke situatie in het verleden iets naars meegemaakt hebt. En omdat je gespannen bent is de kans groot dat de situatie die eraan komt weer negatief zal verlopen. Je programmeert eigenlijk al een slechte afloop. We herhalen zo steeds het verleden

Gelukkig is er ook het lichaamsbewustzijn. Je kan met je aandacht in je lichaam zijn. Dat ben je niet meer gewend, want je bent nu alleen functioneel en doelgericht bezig en je merkt je lichaam pas op als het ergens pijn gaat doen. Maar het kan, je kan met je aandacht in je lichaam zijn en daar rust en vertrouwen ervaren. Het is mogelijk om je gewoon helemaal oké te voelen in je lichaam. Een gezond en vitaal lichaam voelt heerlijk aan.

De technieken van de AlphaBeth training zijn erop gericht om via je Adem even afstand te nemen van jezelf, te zakken in je lichaam, te ontspannen en alleen het nu te ervaren. Je lichaam ervaart alleen maar het nu. Als je eenmaal contact maakt met de totale ademhaling en met echt lichamelijk ‘aanwezig zijn’, kan je los komen van je denken en je emoties. Je komt in de waarnemer van jezelf. Als je aandacht bij je adem is kan je zonder oordeel je eigen innerlijke processen zien en kan je er voor even los van zijn. Vanuit het rustig waarnemen kan je jezelf accepteren en komt er weer energie vrij voor nieuwe ideeën. 

De essentie van deze methode is dat je in deze stille, rustige ‘staat van bewust-zijn’ niet de kapitein van je eigen schip bent en niet het slachtoffer van je verleden. M.a.w. je zelf- en onderbewustzijn zijn even op non-actief. Dit is waar Ekhart Tolle je naar toe wil brengen, de pure ervaring van het nu, zonder dialoog, zonder commentaar, zonder wedstrijd, zonder verlangens of pijnen. 

De AlphaBeth training brengt je heel praktisch in de ervaring van het NU.